Wednesday, May 20, 2009

Siam - Thailand......

As`kum wr. wbt...telah lama hamba menyepi dari coretan di blog kesayangan ini...he3...saje je... Sebenarnya dalam seminggu ni aku tiada mood nak mengarang ke menaip ke...Suka sangat duduk lepak saje2 entah ke mana hala tuju....Pape pon, coretan aku pada aku ini adalah berkisar kepada mari belajar bahasa thailand...

Al-kisahnya, sewaktu praktikal mase tahun lepas, aku telah beli sebuah buku yang bertajuk " Panduan belajar bahasa Thai dengan cepat dan mudah"....aku beli kat Thailand tu....jauh wooo...he3..tapi kat Takbai je la....Buku ni salah satu buku yang aku ingin miliki sejak di sekolah dulu.

So, sekarang aku nak kongsi dengan kawan2 serba sedikit ilmu ni...

1) sawaddi krab = selamat pagi (lelaki)
2) sawaddi kah = selamat pagi (perempuan)
3) sabai di reau = apa khabar
4) sabai di = khabar baik
5) khun ma chak nai = awak dari mana
6) khun ju ti nai = awak tinggal di mana
7) khun pud pasa Thai dai mai = bolehkan awak cakap bahasa Thai
8) phu ying suwai = perempuan cantik
9) phu chai lo = lelaki kacak
10) mi pheghan mak = ada ramai kawan

Setakat ini sajalah perkongsian ilmu yang dapat aku berikan pada kali ini. Insya Allah jika tiada aral yang menghalang, akanku sambung perkongsian ini di satu masa yang tidak ditetapkan...he3

No comments:

Post a Comment