Friday, May 8, 2009

SeLaMat HaRi IbU...

As`kum. duk wat gapo tu? Make doh ko? Duit ada lg ko? Chat ko?...Inilah ungkapan yg sering diungkapkan oleh ma aku setiap kali dia call aku atau aku call kat umah. Baru tadi terdetik niat di hati ingin call kat umah pd 10hb ni utk mengucapkan Selamat Hari Ibu buat ma yg telah membesarkan, mendidik, mengasuh dan membelaiku bersama adik-beradikkuu dengan penuh kasih sayang sehingga skrg. Jika kebiasaan setiap tahun, hanya ucapan mesej yg aku kirimkan kpd ma aku,namun berbeza tahun ini. Aku dapat mengungkapkan dengan lafaz sendiri.

Begitu besar peranan seorang yg bergelar ibu. Aku masih ingat mengenai satu artikel yg dibawa dua minggu lpas yg membicarakan mengenai tiga ibu. Artikel tersebut begitu membuatkan aku tersentuh. Semoga shbt2 dapat menghargai jasa dan pengorbanan ibu kalian. Hari ibu yang ditetapkan tarikh ini bukanlah penentu bagi kita utk mengingati ibu, sebaliknya hari ibu bagi seorang anak adalah setiap hari. Ingatlah sentiasa kepada ibu walau beliau masih hidup atau telah kembali ke rahmatullah. Doakan kesejahteraan mereka di dunia dan akhirat kelak.

Senikata lagu nasyid ini aku tujukan KHAS buat ma aku, Naemah Kamaruddin dan kepada semua para ibu....


BELAIAN IBU - HIJJAZ

Tertanam…. naluri keibuan amat mendalam

Dijiwa insan yang mendambakan kebahagiaan…..

Oh ibu

Dibahumu tergalas beban

Perjalananmu penuh rintangan

Kau titipkan kasih sayang,

Sejujur pengorbanan

Tak ku nafikan

Di saat kita berjauhan

Rasa ingin ku berlari

Mendakapimu penuh girang

Bak si kecil kehilangan……

Kau insan penyayang

Betapaku merindu

Lembutnya belaian ibu

Membuatku terlena

Ku......pastikan dikau aman....

Dikurnia sejahtera

Tak ku lupakan.....

Diwajahmu berolak tenang

Sebak didada kau rahsiakan

Ku pastikan dikau aman....

Hidupnya sejahtera

Takku lupakan

Di saat kita berjauhan

Rasa inginku berlari

Mendakapimu penuh girang

Bak si kecil kehilangan……

Tiada aku tanpa ibu

Hanya kau satu di dunia

Bertakhta dikau dijiwaku

Kaulah ibu yang tercinta

Kau insan pengasih

Betapaku mengharap

Hadirnya restumu ibu

Membawaku ke syurga

Bersemi belaian kasih sayang nan berpanjangan

Darimu insan yang mendoakan

Kebahagiaan anak-anakmu

Oh, oh ibu

No comments:

Post a Comment