Thursday, May 28, 2009

KeLeBiHaN TuJuH

Apa ada pada nombor? Jika kebiasaannya semasa aku melawati blog2 kebanyakan orang, akan terpantullah perkataan `ada apa pada nama’. Tapi kali ini, aku ingin kongsi dengan sahabat2 berkaitan dengan nombor. Nombor yang aku maksudkan adalah nombor TUJUH. Utk pengetahuan sahabat semua, nombor ni merupakan nombor kegemaran aku. Antara sebab aku minat nombor tujuh ini adalah aku dilahirkan pada tujuh haribulan, dilahirkan pada bulan tujuh(7/7), nombor telefon aku banyak nombor tujuh, bilik masa first year pon ada tujuh, adik beradikku jugak tujuh orang, umah aku pon alamatnya blok G-67, dan banyak lagi lah yang berkaitan dengan tujuh ni dalam hidupku. Dua hari lepas aku telah terlihat sebuah buku di bilik sahabatku yang bertajuk ”Rahsia dan Kelebihan Hari Dalam Islam terbitan Bofids Trading. Buku ni dikeluarkan pada tahun ini. So, marilah kita menghayati apakah kelebihan nombor tujuh ini.

Menurut Imam Abu Nashr Muhammad bin Abdurrahman al-Hamdaniy:”Ketahuilah bahawa zat Pencipta yang sangat besar kekuasaanNya dan sangat tinggi kalimahNya serta berterusan nikmatNya telah menghiasi tujuh perkara dan menghiasinya pula bagi setiap tujuh perkara itu dengan tujuh perkara lainnya. Untuk mengkhabarkan kepada orang2 yang berilmu bahawa tujuh itu mempunyai rahsia yang sangat besar dan kedudukan yang agung di sisi Allah S.W.T..

Allah menghiasi angkasa dengan tujuh lapis langit. Sebagaimana firman-Nya :

“Dan Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang kukuh” (Al-Naba’ : 12)

Terjemahan :

“Allah Yang menciptakan tujuh petala langit dan (ia menciptakan) bumi seperti itu; perintah Allah berlaku terus menerus di antara alam langit dan bumi. (berlakunya Yang demikian) supaya kamu mengetahui Bahawa Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu, dan Bahawa Sesungguhnya Allah tetap meliputi ilmunya akan tiap-tiap sesuatu.” (Al-Thalaq : 12)

Seterusnya orang yang berakal akan mengerti dan mengetahui bahawa tujuh lapis langit, tujuh lapis bumi, tujuh jenis lautan, tujuh jenis peringkat syurga dan neraka dan lain-lain lagi yang dikaitkan dengan angka tujuh. Apakah Allah S.W.T. menciptakan angka tujuh secara kebetulan, tanpa memiliki rahsia tersendiri? Sesungguhnya kita semua tahu bahawa Allah tidak pernah menjadikan sesuatu tanpa mengandungi tujuan tertentu dan lebih dahulu menerusi perancangan yang jitu kerana memang Dia Maha Mengetahui lagi Maha Berkuasa.

Pertama : Allah menghiasi bumi ini dengan mengadakan tujuh lapis langit di atasnya, sebagaimana dijelaskan di dalam firman-Nya :

Terjemahan :

“Dan Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang kukuh”

Kemudian, ketujuh-tujuh langit tu dihiasi oleh Allah dengan menciptakan tujuh bintang padanya.

Kedua : Allah S.W.T. menghiasi tanah yang luas dengan tujuh lapis bumi yang ada ini, sebagaimana disebutkan di dalam al-Quran :

Terjemahan :

“Allah yang menciptakan tujuh petala langit dan (ia menciptakan) bumi”

Kemudian bumi yang luas itu dihiasi oleh Allah S.W.T. dengan menciptakan tujuh lautan, seperti yang disebutkan di dalam firman-Nya :

Terjemahan :

“Dan sekiranya Segala pohon Yang ada di bumi menjadi pena, dan Segala lautan (menjadi tinta), Dengan dibantu kepadanya tujuh lautan lagi sesudah itu, nescaya tidak akan habis Kalimah-kalimah Allah itu ditulis. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (surah Luqman : 27)

Ketiga : Allah S.W.T. pula menciptakan tujuh peringkat neraka dan dihiasi ketujuh-tujuh neraka itu dengan tujuh pintu, sebagaimana dijelaskan di dalam ayat di bawah ini :

Terjemahan :

"Ia mempunyai tujuh pintu; bagi tiap-tiap sebuah pintu ada bahagian Yang tertentu dari mereka (yang sesat dan menyesatkan itu)". (surah al-Hijr : 44)

Keempat : Allah S.W.T. juga menghiasi al-Quran itu dengan surah-surah, lalu surah-surah itu dihiasi pula dengan satu surah yang berisi tujuh ayat, iaitu surah al-Fatihah, sebagaimana firman-Nya :

Terjemahan :

“Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepadamu (Wahai Muhammad) tujuh ayat sang diulang-ulang bacaannya dan seluruh Al-Quran yang amat besar kemuliaan dan faedahnya.” (surah al-Hijr : 87)

Kelima : Allah S.W.T. menghiasi manusia dengan anggota badan yang jumlahnya tujuh, iaitu dua tangan, dua kaki, dua lutut, dan satu wajah. Kemudian Dia menghiasinya pula dengan tujuh bentuk ibadah : dua tanga digunakan untuk bermunajat dan berdoa, dua kaki digunakan untuk berjalan, dua lutut digunakan untuk duduk dan satu wajah digunakan untuk bersujud. Hal ini telah dijelaskan di dalam al-Quran :

Terjemahan :

“Sujudlah dan dampingkanlah dirimu kepada Allah (dengan taat dan beramal soleh)!” (surah al-`Alaq : 19)

Keenam : Allah S.W.T. menghiasi usia manusia dengan tujuh peringkat iaittu ketika baru lahir, usia pisah dari menyusu, kanak-kanak, remaja, pemuda, dewasa dan tua. Kemudian dihiasi pula dengan tujuh perkataan :

Terjemahan : “Tiada Tuhan (yang sebenar) melainkan Allah, Muhammad adalah Rasul Allah.”

Allah S.W.T. berfirman :

Terjemahan :

“Dan Allah menzalimkan (mewajibkan) kepada mereka akan kalimah takwa, dan merekalah lebih berhak kepadanya dan paling berhak (pula) memilikinya (kalimah yang tujuh itu).” (surah al-Fath : 26)

Ketujuh : Allah S.W.T. menghiasi bumi dengan tujuh iklim dan perubahan cuaca iaitu :

i) Hindustan, ii) Hijaz, iii) Bashrah, Badiyah dan Kufah, iv) iraq, Syam, Khurasan hingga Balakh, v) Rom dan Armenia, vi) negeri Ya’juj dan Ma’juj, vii) China dan Turkistan.

Kemudian menghiasinya dengan tujuh hari iaitu Sabtu, Ahad, Isnin, Selasa, Rabu, Khamis dan Jumaat.

Kesimpulannya, semua penciptaan yang ada kaitan dengan angka tujuh itu bukanlah secara kebetulan. Yang bertanggungjawab menciptakannya adalah Zat yang Maha Mencipta. Dia Maha Memberi Rezeki, Maha Menghidupkan dan Maha Mematikan setiap makhlukNya.

No comments:

Post a Comment