Tuesday, February 22, 2011

Anak tukang sapu memperoleh 5A dalam STPM

PASIR MAS, KELANTAN 21 Feb. - Sedih melihat ibunya yang terpaksa bekerja sebagai tukang sapu di sekolahnya, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Panglima Raja di sini, telah mendorong Attarmizi Ramli, 19, mencapai kejayaan cemerlang 5A dalam STPM yang diumumkan hari ini.

Kejayaan itu membolehkannya muncul pelajar tunggal di negeri ini mendapat 5A dalam peperiksaan tersebut.

Menurut anak keempat dari tujuh beradik itu, dia sungguh terharu apabila saban hari melihat ibunya, Nor Aizan Mohd. Nor, 46, 'mengusung' penyapu membersihkan kawasan sekolahnya yang terletak kira-kira enam kilometer dari rumahnya di Kampung Kelar Tok Pukang dekat sini.

Jelasnya, ibunya bekerja sebagai tukang sapu di sekolah berkenaan sejak 2003 lagi dengan pendapatan kira-kira RM450 sebulan untuk menambah pendapatan keluarga bagi membolehkan dia dan tiga lagi adiknya berusia antara 17 hingga 12 tahun bersekolah.

"Saya sungguh terharu kerana ibu sanggup bekerja untuk menyenangkan kami bersekolah dan semangat ibu itu amat dihargai," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Attarmizi, kejayaan cemerlang tersebut merupakan hadiah istimewa untuk ibu dan bapanya, Ramli Che Hussin, 51, seorang peniaga yang turut mengerah kudrat mencari rezeki bagi mereka sekeluarga.

Jelasnya, kejayaan tersebut turut didorong oleh kejayaan dua abangnya yang kini bertugas sebagai guru dan kakak, seorang jururawat.

Mengenai kaedah pembelajaran yang diamalkannya selama ini, Attarmizi yang tinggal di asrama memberitahu, dia sering mengulang kaji pelajaran secara berkumpulan sejak awal tahun bersama 15 lagi rakannya.

Jelasnya, dia bertindak sebagai 'seorang guru' kepada kepada rakan-rakannya itu semasa proses mengulang kaji mata pelajaran Geografi, Sejarah, Pengajian Am, Sastera dan Bahasa Malaysia.

"Kebiasaannya kami membaca antara pukul 9 hingga 11 malam, seterusnya menyertai perbincangan 'berguru' sehingga 2 pagi," katanya.

Attarmizi berkata, berkat usaha yang mereka lakukan itu turut menyaksikan 10 daripada rakannya itu memperoleh sekurang-kurangnya 3A dalam peperiksaan tersebut.

Katanya, dia tidak menyangka mampu memperoleh keputusan cemerlang tersebut kerana hanya memperoleh 3A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang lalu.

Jelasnya, walaupun ada menerima tawaran ke matrikulasi ketika itu, tetapi dia telah membulatkan tekad untuk menjadi seorang guru dan mahu meneruskan pelajaran ke tingkatan enam seterusnya memasuki pusat pengajian tinggi.

"Harapan saya sekarang adalah untuk memasuki Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim bagi meneruskan pengajian dalam bidang pendidikan," katanya.

- UTUSAN

No comments:

Post a Comment