Wednesday, July 13, 2011

SaTu PerJuanGaN

Satu perjuangan..
satu arah tujuan..
di bawah rahmat yang Esa..
kita melangkah seiringan satu perjuangan..

Assalamualaikum wr. wbt..

Perjuangan yang belum selesai. Akhir2 ini kita dihebohkan dengan isu BERSIH 2.0. Bermacam-macam hebahan dari yang merancang, memfitnah, menghasut dan sewaktu dengannya dalam melaporkan berkaitan isu berkenaan. Aku tidak mahu mengulas berkaitan BERSIH 2.0, namun pada kali ini aku ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat berkaitan dengan PERJUANGAN.

Apa yang ingin aku bicarakan di sini ialah perjuangan kita sebagai seorang muslim, sebagai seorang yang memegang status agama ISLAM sama ada melalui turun-temurun atau sebagainya. Ramadhan kian menjelma, namun bagaimanakah kita sebagai seorang muslim memperjuangankan tanggungjawab kita sebagai seorang muslim? Contoh yang paling ketara aku ambil ialah mengenai diri. Masjid @ surau berdekatan rumah, adakah kita senantiasa dekati dan ziarahinya? Adakah hanya setiap Jumaat barulah menjejakkan kaki ke masjid dan pada bulan puasa (Ramadhan) sahaja, atau hanya masjid itu digunakan untuk sembahyang hari raya sahaja, atau untuk majlis akad nikah semata-mata??

Ramai yang melaung-laungkan perjuangan Islam, ramai yang ingin mempertahankan agama Islam, namun berapa ramai yang telah mengubah diri demi Islam yang Agung ini? Di manakah perjuangan itu sebenarnya...

Masalah sosial saban hari semakin menggusarkan kita. Lihat sahajalah laporan media akhir2 ini. Kes-kes jenayah semakin berleluasa. Semalam dilaporkan gadis yang berumur 16 tahun merupakan mangsa yang paling ramai menjadi mangsa ROGOL. Siapa yang dipersalahkan?? Ibubapa? Diri mereka sendiri? Perogol? Masyarakat sekitar? Kerajaan? Atau siapa?? Kita sebagai ibubapa, abang, kakak, guru, jiran, rakan dan sebagainya adakah mengambil tahu apakah yang dilakukan oleh anak2 kita? apakah yang dilakukan oleh adik2 kita? apakah yang dilakukan oleh sahabat2 kita? apakah yang dilakukan oleh anak2 jiran kita?? Adakah kita hanya mengambil sikap sambil lewa atau mengambil sikap cakna terhadap keadaan sekitar?? Pada waktu malam, golongan remaja buat apa? Menelaah pelajaran atau berchatting di laman sosial facebook, twitter, yahoo massager, tagged dan sebagainya. Atau adakah mereka asyik beborak di telefon dengan pakwe, makwe masing2. Atau apa yang mereka lakukan??

Di tempat kerja misalnya..pergaulan yang tiada batas antara rakan2 sekerja, adakah kita perhalusinya? Jika mereka bergurau senda, bertepuk peha lelaki dan perempuan adakah kita yang mengetahui batas2 agama MENEGUR atau MEMBIARKAN SAHAJA...Inilah sebenarnya antara perjuangan yang kita sebagai seorang muslim perlu lakukan. Bukan hanya sekadar melihat kesilapan demi kesilapan orang di sekeliling namun kita tidak menegur, kita tidak mencegah, kita tidak cuba untuk membaiki situasi tersebut. Adakah dengan cara melihat dan menggeleng kepala melihat kemaksiatan yang bersepah-sepah dalam kehidupan seharian, kita telah TERLEPAS dari PERSOALAN di akhirat kelak!!

*Peringatan untuk diri sendiri

2 comments:

  1. Allah sebaik2 pemelihara...

    Insyaallah,
    kita adalah 'mereka'.
    Mereka yang mana perlu membentuk generasi 'itu'.
    Supaya 'itu' menjadi PEJUANG ALLAH yang membawa tugas kenabian iaitu dakwah.
    Insyaallah.

    "Hidup tanpa perjuangan adalah hidup dalam keaiban'

    ReplyDelete
  2. RuMaH TuA>> insya Allah sama2 kita berjuang dalam memartabatkan daulah islamiyah...hayya bil jiihad...

    ReplyDelete