Friday, April 22, 2011

Perkongsian ....

Assalamualaikum wr. wbt...

Salam perjuangan buat sahabat2 pada hari Jumaat yang penuh barakah ini. Selawat dala salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW dan kaum keluarga dan sahabat baginda yang teguh dalam memperjuangkan Islam sehingga kita dapat menikmati agama yang suci ini pada ketika dan waktu ini.

Sedikit perkongsian tentang khutbah yang disampaikan oleh khatib pada khutbah Jumaat tadi. Tajuk yang dibicarakan adalah berkaitan Peranan Masyarakat Terhadap Islam Pada Masa Kini. Apa yang aku ingin kongsikan di sini adalah berkaitan satu jumlah berkaitan anak luar nikah yang didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang mana jumlah ini adalah diambil dari JPN sendiri. Dari tahun 2004-2009 jumlah anak luar nikah yang didaftarkan di JPN adalah seramai 230 000. Nauzubillah...Majoritinya adalah Melayu yang memegang status agama ISLAM. Apa kena dengan umat Islam di negara kita sekarang????

Siapa sebenarnya yang patut dipersalahkan dalam situasi yang sedang meruncing ini?? Sama2 kita muhasabah...Itu adalah setakat tahun 2009, belum lagi dikeluarkan jumlah untuk tahun 2010. Dan masih lagi tidak dicampurkan dengan bilangan buang anak, gugur anak dalam kandungan, membunuh bayi dan agenda2 yang sama dengan perlakuan syaitan itu.

Seringkali aku berfikir bagaimanakah keadaan masyarakat di negara kita 5 tahun akan datang, 10 tahun akan datang, 20 tahun akan datang jika masalah sebegini semakin berleluasa dan mendapat sokongan secara tidak langsung dari pihak2 yang tidak bertanggungjawab.

Usah difikirkan jauhlah. Aku lebih fikirkan keadaan sekitar. Maksudnya kita patut fikirkan bagaimana dengan adik-beradik perempuan kita, sepupu2 perempuan kita, saudara mara perempuan kita, jiran2 sekeliling, dan barulah masyarakat keseluruhannya dengan keadaan yang membimbangkan ini.

Aku bagi contoh yang lebih dekat ialah di tempat aku bekerja sendiri. Mengajar orang-orang yang besar merupakan satu cabaran. Cabaran dari segi pergaulan mereka, percakapan mereka, pemakaian mereka dan rakan2 yang sesama dengan keadaan itu. Pelajar lelaki dengan gayanya yang tersendiri. Berambut pacak, diwarnakan dengan pelbagai warna, memakai gelang, subang dan merokok. Itu adalah kehidupan pelajar2 lelaki. Bagi pelajar perempuan pula memakai ketat sendat, tidak memakai tudung, make-up yang entah apa-apa, dll. Cara pergaulan mereka terlalulah sosial. Dengan berpimpin tangan lelaki dan perempuan adalah perkara biasa, bertepuk tampar dan cubit-menyubit perkara lumrah...itulah kehidupan pelajar2 yang aku lihat di tempat aku mengajar ini.


Mesti kalian persoalkan kenapa aku tidak tegur @ beri nasihat kan?? Tegur sudah, nasihat pun sudah namun mereka tidak mengendahkan. Ada juga yang akan menjawab aku ni tidak mengajar mereka, jadi buat apa aku sibuk???Bagus jawapan tu. Kalau aku tidak terikat dengan peraturan jawabnya pelempang yang hinggap di muka tu..he3

Aku hanya dapat menasihati pelajar2 yang aku mengajar, itu pun dengan cara tersendiri. Di tempat aku mengajar ni diadakan mentor mentee. Jadi aku ambik peluang itulah untuk menyindir dan menasihati pelajar2. Ada satu cara aku lakukan adalah setelah habis mengajar, masa yang masih berbaki, aku akan keluarkan Majalah SOLUSI dan aku akan baca tajuk2 yang berkaitan dengan masalah sosial, kehidupan dan agama. Jumaat lepas kebetulan dalam majalah tersebut ada taajuk yang membicarakan "kenapa manusia sukar mendapat jodoh", dan faktor2 yang dinyatakan dalam majalah tersebut memang kenalah pada pelaku yang selalu melakukan perkara sumbang. Bukan niat aku untuk aku menyindir namun itulah satu cara yang aku dapat fikir untuk tidak menegur secara terus kerana banyak masalah yang timbul jika tegur secara demikian. Aku bukan takut untuk berdakwah secara lebih berani namun dengan status tempat ini adalah kolej antarabangsa yang kebanyakan pelajar adalah dari China, dan negara timur tengah, sukar untuk berbuat demikian.

Mungkin ia mengambil sedikit masa kerana aku pun baru setahun bekerja di sini. Diharap agar sahabat2 seperjuangan dapat sama2 mendoakan agar aku dapat mendidik anak bangsa di tempat aku mengajar ini dengan cara hidup Islam yang sebenar.

2 comments:

  1. as salam..smoga trus mantap dalam mendidik anak bangsa yang bakal menjadi pewaris dakwah di tempat2 dan bidang2 berbeza. insyaALLAH..amin. salam perjuangan mantan :)

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah,menarik artikel yang saudara/saudari/puan tulis,saya menjemput saudara/saudari/puan untuk memberi komentar,cadangan untuk penambahbaikan atau pandangan terhadap artikel terbaru saya.Semoga jasa saudara/saudari/puan dibalas oleh Allah SWT.Mana tahu kemungkinan kita berbeza pandangan,jesturu itu,di harapkan dapat berkongsi bersama.

    ReplyDelete