Wednesday, March 30, 2011

PENYUCIAN JIWA MENINGKATKAN PRESTASI KERJA

TAJUK : PENYUCIAN JIWA MENINGKATKAN PRESTASI KERJA

OLEH : DR. HJ MOHD ZAHAZAN MOHAMED

TARIKH : 25/03/2011 BERSAMAAN 20 Rabiul Awwal 1432H

TEMPAT : DEWAN TWINTECH, BANDAR SRI DAMANSARA

Ø Hati umpama raja yang mengarahkan segala kudrat dari segi akal fikiran dan anggota badan untuk melakukan sesuatu.

Ø Luaran Nampak hebat namun hakikatnya dalaman iaitu hati tiada apa-apa

Ø Allah SWT tidak memandang manusia kepada luaran semata-mata namun Dia memandang kepada hati yang suci. Satu contoh yang dapat diambil daripada seorang sahabat yang kita kenali iaitu Luqmanul Hakim. Beliau merupakan seorang yang memiliki warna kulit yang hitam, berambut kerinting halus. Namun hati beliau adalah suci. Sehingga ke hari ini, nama beliau masih menjadi sebutan di kalangan masyarakat kita. Malah dalam al-Quran juga terdapat satu surah yang diberi nama surah Luqman.

Hubungan antara hati dengan luaran

Ø Solat merupakan tiang agama. Namun ada kriteria yang perlu diikuti untuk mendapatkan solat yang sempurna

Ø Perkataan ikhlas amat senang untuk diucap namun ianya sukar untuk dilaksana @ direalisasikan

Ø Jika diperhatikan, apabila kita membaca kisah-kisah sahabat @ kisah-kisah dahulu di zaman Rasulullah dan para sahabat, kita dapat melihat bahawa umat Islam amat kuat sama ada dalam bidang peperangan, ekonomi, pentadbiran dan sebagainya. Ini kerana mereka lakukan sesuatu pekerjaan dengan niat yang IKHLAS.

Bagaimana ingin lahirkan ikhlas dalam hati?

Ø “ Innama al-a’malu binniyyat “ (hadis)

Ø Hati kita penuh dengan sifat2 mazmumah. Sebab itulah ikhlas sukar wujud dalam diri kita. Contohnya jika Ahmad berniaga nasi ayam di sebuah restoran dan memiliki pekerja yang rajin dengan gaji sebulan adalah RM1200 sebulan. Di sebelah kedai Ahmad ialah kedai Aman yang juga berniaga nasi ayam. Aman telah merampas pekerja-pekerja Ahmad dengan cara menawarkan gaji yang lebih lumayan kepada pekerja-pekerja tersebut. Inilah sikap manusia pada hari ini. Umat Islam sendiri tidak boleh melihat saudara seislamnya senang dan bahagia. Sikap inilah yang patut kita hindarkan dalam diri kita

Cara-cara merawat hati / penjagaan hati :

i. Membaca al-Quran setiap masa. Kaedah yang telah dikaji dan senang untuk diamalkan oleh setiap muslim adalah paling kurang seseorang muslim itu membaca 2 muka surat al-Quran setiap kali selepas solat fardu. Maka setiap hari kita akan membaca 10 muka surat. Dalam sebulan kita dapat habiskan sebanyak 10 juzuk al-Quran. Maka dalam masa 3 bulan kita telah dapat khatam al-Quran. Oleh yang demikian, dalam setahun kita dapat khatam al-Quran sebanyak lima kali termasuk sekali pada bulan Ramadhan.

ii. Rajin berpuasa sunat

iii. Banyak beristighfar – sebaik-baiknya 70 – 100X sehari (menurut hadis Bukhari)

iv. Qiamullail – bagi yang masih bujang amat sesuai melakukan qiamullail sebagai salah satu cara memohon jodoh daripada Allah SWT. Manakala bagi yang telah berumahtangga amat sesuai dilakukan qiamullail bagi menjamin kesejahteraan hidup dalam keluarga

v. Selalu berdamping dengan ahli-ahli ilmu dan orang-orang soleh.

*minat merupakan salah satu aspek yang penting bagi kita sebagai seorang muslim untuk mewujudkan ikhlas dalam diri. Setiap perkara yang dilakukan bermula dengan minat adalah amat senang untuk menjadikan pekerjaan itu perbuatan yang ikhlas.

Wassalam

2 comments:

  1. Syukran utk perkongsian...
    "Niat kerana Allah"

    ReplyDelete
  2. afwan..insya Allah niat yang telus adalah kerna-Nya Rabbul 'alamin

    ReplyDelete