Wednesday, March 16, 2011

Suara Seorang Ibu

Assalamualaikum wr. wbt..

Salam perjuangan buat sahabat-sahabat. Ibu, seorang insan yang senantiasa mengambil berat mengenai anak-anaknya. Percaya atau tidak, suara ibu mempunyai satu kuasa yang luarbiasa kepada setiap anak-anaknya.

Ini bukan kajian dari mana-mana pihak namun ianya adalah mengenai diri sendiri. Apa yang aku ingin kongsikan di sini ialah sama ada kita perasan atau tidak, memang suara seorang ibu mempunyai keistimewaan tersendiri.

1 - Ketika mempunyai masalah, tidak kiralah masalah kerja, masalah kewangan, masalah hidup seharian atau apa-apa masalah aku menelefon bonda di kampung..Atau lebih betulnya beliau yang banyak menelefon aku. Selepas mendengar suara bonda, pasti aku merasakan satu ketenangan. Selepas itu masalah yang dihadapi sebelum itu dapat aku selesaikan secara perlahan-lahan.

2 - Di waktu malam, memang waktu malam adalah waktu yang kerap kami berbual di telefon. Ketika mana dapat berbual dengan bonda, pastinya malam itu aku akan tidur lena.

3 - Ketika aku mempunyai masalah, terasa begitu resah gelisah, bonda tetiba sahaja akan menelefon aku bertanya khabar. Itulah naluri seorang ibu..

Cukup tiga perkongsian ini. Terima kasih yang tidak terhingga buat Bonda di kampung kerana telah banyak berkorban untuk anakmu ini. Terima kasih buat Ayahanda juga kerana beliau begitu mengambil berat tentang anaknya ini.

Buat sahabat2, hargailah ibubapa kalian. Bagi mereka yang masih hidup hargailah setiap pengorbanan dan jasa mereka dalam melahirkan, membesarkan, mendidik, mentarbiah, dan memastikan kalian menjadi seorang insan seperti sekarang. Bagi ibubapa kalian yang telah kembali ke Rahmatullah, senantiasalah mendoakan mereka agar ditempatkan di kalangan para mukmin.

No comments:

Post a Comment