Tuesday, November 23, 2010

PeNjaGaaN KeSiHaTaN AnaK2 MeNuRuT IsLaM

Part 2 - Melatih Anak Membersihkan Najis

Para ibubapa perlu membiasakan anak-anak yang masih kecil untuk membersihkan diri dari najis terutama ketika mereka membuang air besar dan kecil. Setelah anak-anak dapat mengenal tentang kotornya najis, mereka harus dilatih untuk menghindarkannya. Cara mendidik anak membersihkan diri daripada najis kencing atau lain-lain hanya dapat dilakukan dengan memberikan contoh praktikal sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W.

Anak-anak yang masih kecil mudah diajar dengan cara praktikal. Najis kencing atau buang air besar dapat dibersihkan dengan air atau benda-benda yang menyerap atau kesat seperti kertas, kayu, batu dan sejenisnya. Mereka perlu diajar dengan cara yang betul sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam supaya mereka dapat memelihara kebersihan. Perlu diingat bahawa kebersihan yang dilakukan dengna cara yang betul dapat memelihara ibadah seseorang hamba kepada Tuhannya.

Dari Anas, beliau berkata : "Adalah Rasulullah S.A.W. masuk ke tempat bang hajat, lalu saya dan seorang anak muda sebaya saya membawakan satu bejana air dan satu tongkat panjang. Baginda pun bersuci menggunakan air itu." (HR Bukhari dan Muslim)

Sebagaimana disebutkan di dalam hadis di atas, bahawa Rasulullah S.A.W. setiap kali selesai membuang hajat, baginda membersihkan diri dengan air yang bersih. Perbuatan Rasulullah S.A.W. dalam membersihkan diri dengan air itu telah diperhatikan oleh Anas dan kawan-kawannya sebaya dengannya. Anas dan kawan-kawannya sering membawakan bejana yang berisi air untuk Rasulullah S.A.W. setiap kali membuang hajat.

Pendidikan secara praktikal sebagaimana ditunjukkan di dalam hadis tersebut mudah difahami oleh kanak-kanak. Pendidikan tidak semestinya dengan kata-kata yang panjang lebar, kerana kadang-kadang ianya boleh membosankan. Praktikal yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W. kepada Anas telah memberikan pengaruh yang mendalam bahawa orang yang membuang hajat seperti kencing dan buang air besar perlu membersihkan diri.


* Dipetik dari buku : Penjagaan Kesihatan Anak-anak Menurut Islam karangan Rohawi Musannif, terbitan 2004.

No comments:

Post a Comment