Tuesday, November 23, 2010

PeNjaGaaN KeSiHaTaN AnaK2 MeNuRuT IsLaM

Part 1 - Melatih Anak Menjaga Kebersihan

Anak-anak perlulah dilatih supaya sentiasa menjaga kebersihan dari segala kekotoran. Para ibubapa hendaklah selalu mengambil berat terhadap kebersihan anak-anak pada tubuh badan, tempat tidur, pakaian dan sebagainya. Perlu diingat bahawa kekotoran pada pakaian dan tubuh badan seseorang boleh menyebabkan penyakit berjangkit melalui pergaulan dalam masyarakat.

Isalm merupakan ajaran yang bersih dan mengajar semua penganutnya supaya memelihara kebersihan. Selain menjaga kebersihan diri daripada benda-benda najis dan keji, anak-anak juga perlu menghindari semua bentuk kekotoran yang tidak menyenangkan seperti mulut berbau busuk, pakaian berdaki, kulit berdebu dan sebagainya. Sehubungan itu Rasulullah S.A.W. pernah bersabda yang bermaksud :

" Meludah di masjid itu suatu kesalahan dan dendanya adalah dengan menguburnya (menimbun dengan tanah)" (HR Ahmad)

Perbuatan meludah di dalam masjid adalah suatu amalan yang tidak sopan dan tidak terdapat di dalam ajaran agama Islam. Ludah termasuk bahan perkumuhan yang tidak memberi faedah dan mengandungi kuman-kuman yang boleh mendatangkan pelbagai penyakit. Jika ludah tersebut banyak dibuang di merata masjid, kuman-kuman akan membiak dan menyebabkan penyakit berjangkit.

oleh sebab itu, Rasulullah S.A.W. menyuruh supaya menimbusnya dengan tanah sebagai jalan mengelak timbul hal-hal yang tidak diingini berlaku. Jika tidak berbuat demikian, kebersihan masjid yang menjadi tempat orang ramai berkumpul untuk melakukan ibadat akan terganggu.

Kebersihan anak-anak akan terjamin jika mereka sentiasa menjaga kebersihan.


* Dipetik dari buku : Penjagaan Kesihatan Anak-anak Menurut Islam karangan Rohawi Musannif, terbitan 2004.

No comments:

Post a Comment