Wednesday, September 28, 2011

Sedap sokmo...Jeliro Molek...

Assalamualaikum wr. wbt.. 30 Syawal 1432H. Genap sudah Syawal menjelma, Berlalu pergi Ramadhan nan indah. Dalam kegirangan dan keseronokan yang ditempuhi sepanjang bulan Syawal, di Universiti Kebangsaan Malaysia telah diadakan Pesta Konvokesyen UKM ke-39 yang telah berlangsung pada 22-27/09/2011 yang lalu. Sepanjang program tersebut berlangsung, adik2ku dari Persatuan Mahasiswa Kelantan Darul Naim (PERDANA UKM) telah membuka gerai jualan di pesta konvokesyen tersebut. Buat pengetahuan sahabat2, pesta tersebut merupakan kali pertama diterajui oleh pimpinan2 Gabungan Mahasiswa UKM yang memenangi Pililhanraya Kampus yang lalu. Alhamdulillah banyak perubahan yang dilakukan oleh pimpinan GMUKM dalam melaksanakan pesta konvokesyen tersebut. Jika dahulunya banyak hiburan2 yang melaghakan, namun pada kali ini terdapatnya pendekatan2 dan pembaharuan yang lebih islamik dan bertatasusila. TAHNIAH buat kalian..

Jeng jeng jeng..ini sebenarnya apa yang aku ingin kongsikan. GERAI JUALAN anok beghanok Perdana UKM. Mengambil motto "selera anok kelate..sedap sokmo, jeliro molek" yang digunakan oleh pimpinan2 Perdana kali ini, alhamdulillah rezeki gerai jualan adik2 Perdana adalah antara gerai yang paling 'gege' dan paling meriah dengan sambutan dari pembeli. Peneraju gerai adalah dipimpin oleh Saudara Izhar dan saudari Noor Fadhilah merangkap Exco Keusahawanan 1 & 2, serta Saudara Hamdi Husin(Presiden Perdana), dijayakan dengan kesungguhan dan komitmen yang berterusan dari semua exco Perdana UKM.
Bermodalkan modal yang agak besar, disamping rasa takut2 serta ketidakyakinan di kalangan exco, namun sokongan daripada Tun Pres Khairul Anuar Mat Lazim telah meyakinkan adik2 exco pada sesi kali ini untuk meneruskan 'booth Perdana' setelah kali terakhir dijayakan pada tahun 2004.

Menu anok-beghanok pada kali ini adalah nasi kerabu, laksa penang, nasi lemak, burger, jagung bakar, jagung manis, keropok lekor, kerepek, air nyor(kelapa), air jagung dan air sunquick susu. Sambutan yang hebat di hari pertama. Nasi Kerabu dibuat 5kg dan habis dalam masa lebih kurang dua jam jualan..Hari2 seterusnya perniagaan semakin baik dengan nasi kerabu dan air kelapa menjadi pilihan pengunjung. Buah kelapa diambil dari Sabak Bernam sebanyak 350 biji dan ditambah setiap 100 biji pada hari keempat dan kelima menjadikan jumlah keseluruhan 550 biji. Jagung pula dibawa 'fresh' dari Kelantan.
Mungkin tidak banyak yang aku dapat kongsikan sepanjang enam hari berada di sana, namun aku percaya bahawa adik2 exco Perdana UKM sesi ini mendapat sesuatu yang bermanfaat melebihi keuntungan dari segi kewangan. insya Allah..

Jutaan terima kasih aku panjatkan kehadrat Allah taala kerana memberi aku ruang untuk sama2 merasai suasana anok-beghanok yang telah lama ditinggalkan. TAHNIAH dan TERIMA KASIH buat pimpinan saudara Hamdi Husin, Nik Izhar dan Noor Fadhilah selaku Ketua Pengarah dan Timbalan Ketua Pengarah kerana telah memberi aku peluang bekerjasama dalam program kali ini. Exco2 yang 38 orang lagi, maaflah xsebut nama sebab ramai sangat. Kalau ada yang tidak disebut nanti terasa hati pulak kan..he3..Jadi abe syuk ucapkan tahniah buat semua adik2 exco Perdana UKM sesi ini.


Ucapan terima kasih aku ucapkan buat mantan2 yang sama2 menjayakan dan memeriahkan gerai Perdana kali ini. Mereka terdiri daripada Abe Syah(mantan setiausaha agung tahun 1998), Khairul Anuar Mat Lazim, Hilman, Halim, Safuan, Syafiq, Nazri, Nuruddin, Khairul Anwar Nawi, Khairul Nizam, Izwan al-Kasirah, Ruhana, Ainon, Nurul Fatin, dan juga mantan2 yang menyokong dari jauh walaupun tidak berkesempatan untuk menjenguk adik2 namun iringan doa telah mereka sertakan.


Apa yang aku perhatikan dan yang aku sendiri dapat daripada gerai anok-beghanok tersebut adalah :


1- Ikatan ukhwah sesama exco disamping antara exco dan mantan2 Perdana yang aku harap sebagai satu permulaan untuk kami sama2 mengenali dengan lebih erat antara anok-beghanok


2- Pengalaman dari segi peluang perniagaan telah dapat dirasai oleh semua exco Perdana sesi ini termasuk oleh mantan2 sama ada yang baru bergraduasi dan yang telah lama bergraduasi.


3- Pengalaman dari segi memasak, membelah kelapa, membakar jagung, merebus jagung manis, membuat burger, bakar ayam dan sebagainya. Bukan senang untuk menyediakan semua makanan2 ini dengan sebahagiannya mungkin baru mengenal "wat kijo dapur".



Perasmian oleh penasihat Perdana UKM : Dari kiri Prof Madya Dr. Mazlan, Hamdi Husin(presiden Perdana), Nik Izhar(Ketua Pengarah)


Prof. bergambar kenang2an bersama sebahagian exco Perdana UKM selepas perasmian


Inilah kelebihan ore klate berniaga..he3
















*pengalaman tidur di booth perdana selama dua malam akan aku kenangkan (",)

4 comments:

  1. ape yg sronok sgt tido kt booth tu abe syuk??

    ReplyDelete
  2. seronoknya sebab dapat bual nge adik2 exco lh..bual nge mie, syafiq..tp pres n tmb pres tdo cz letih sgt2...hu3

    ReplyDelete
  3. perdana meme best!!wlaupun sy x tlibat scara langsung dlm perdana,tpi, ms konvo baru ni x sempat nk p gerai ank kelate,,tp,famili ana dh g u makan kt sane...kire wakilkan..:)

    ReplyDelete
  4. best ko PERDANA? he3...alhamdulillah ada jgk wakil fmly g merasa gerai anok-beghanok..teruskan sokongan kpd PERDANA UKM..insya Allah ukhwah sesama kito anok-beghanok terpahat utuh(",)

    ReplyDelete