Monday, September 12, 2011

CanTiKnYa...

Assalamualaikum wr. wbt..Ketenangan amat penting dalam kehidupan seseorang insan. Ketenangan yang dicari akan membuatkan kita dapat melakukan sesuatu pekerjaan atau perkara dengan baik dan lancar. Bagi mendapatkan ketenangan sama ada ketika mempunyai masalah, ketika fikiran tengah bercelaru atau sebagainya, kita yang mempunyai pegangan agama Islam perlulah mencari ketenangan dengan cara yang betul. Sudah tentunya dalam konteks ini kita perlulah memohon pertolongan dan doa dari Pencipta (Allah SWT).

Di samping itu, terdapat banyak cara untuk kita merehatkan minda daripada bebanan kerja, bebanan masalah dan sebagainya. Bagi aku pula, salah satu cara aku merehatkan minda daripada bebanan kerja yang sememangnya menjadi tanggungjawab aku sebagai pekerja..aku memilih cara menghayati keindahan dan kecantikan ciptaan Allah SWT. Ini juga merupakan antara hobi aku sejak dari sekolah rendah lagi. MELIHAT IKAN2 di dalam akuarium atau tasik ataupun kolam. Pada cuti raya yang lepas, sempat aku pergi ke sebuah kedai yang terletak di Jalan Gajah Mati, Kota Bharu. Al-kisah dinamakan Jalan Gajah Mati kerana memang ada gajah yang mati di situ pada zaman dahulu kala..he3 Jom sama2 menghayati keindahan ikan2 hiasan ciptaan Yang Esa.



Pandangan secara jauh ikan2 di dalam akuarium




Poster ikan laga. Ini merupakan spesis ikan laga jenis halfmoon. Harganya pada peringkat mula2 timbul mencecah ratusan dan ribuan ringgit. Namun sekarang ikan2 jenis ini dapat diperolehi serendah harga RM5. (",)


Ikan2 laga diletakkan dalam botol. Setiap botol seekor ikan kerana sifat iakan ini yang suka berlaga.
Sebab itulah dinamakan 'ikan laga'


Ikan laga betina.. Harganya lebih murah berbanding ikan laga jantan.
Di kedai ini harga ikan laga betina adalah RM2

Akuarium ini merupakan akuarium yang paling besar yang terdapat di kedai ini.
Lebarnya dalam lingkungan 16-20 kaki (xsempat nak ukur)



Ikan gupy jantan : Dikenali sebagai 'ikan pikok' di Kelantan.
Senang dibiakkan jika kena teknik dan kaedahnya.


Ikan Molly (spesis ikan gupy). Juga senang dibiakkan.
Terdapat banyak jenis ikan seumpama ini yang tidak sempat diambil gambarnya..




Ikan gupy jantan dan betina yang besar. Jika ikan gupy biasa panjangnya sekitar 3cm, namun ikan gupy jenis besar ini panjangnya mencecah 5.5cm. Harganya juga berbeza dengan gupy biasa. Jika gupy biasa harga jantan adalah 70sen dan RM1 dan yang betina adalah 80sen dan RM1, namun harga gupy besar adalah RM2.50 seekor. Ini harga di Kelantan. Jika di KL, harga ikan gupy biasa pun dah mencecah RM3.50 dan RM4 seekor(merujuk kepada sebuah kedai ikan di sekitar Bandar Sri Damansara)


Nama saintifik ikan ni aku pun xtahu, tapi ia dipanggil ikan pedang disebabkan ekornya seakan akan sebilah pedang. Harga 70sen je..





Ikan Mas@Emas : Ikan yang nampak comel namun sukar dalam proses pemeliharaannya. Ikan ini amat sensitif. Senang mati jika tidak dijaga dengan baik. Harga ikan ini juga ada yang mencecah sehingga ratusan ringgit kerana ikan mas ini mempunyai banyak jenisnya. Dalam keluarga aku pula, ikam mas hitam menjadi pilihan bonda..(",)



Ikan Flower Horn : Harganya mahal disebabkan permintaan dari peminat2 ikan yang percaya kepada tulisan yang terdapat pada badan ikan ini. Kebanyakan peminat ini adalah dari golongan cina yang mempercayai bahawa tulisan tertentu yang terdapat di badan ikan ini mendatangkan tuah, menolak bahaya dan malapetaka dan sebagainya jika memilikinya. Namun ada juga sesetengah orang melayu yang percaya benda2 seumpama ini...


Ikan kap : Ada yang murah dan ada yang mahal harganya..
Seperti juga ikan mas, ikan kap mempunyai keunikan dan kecantikan yang tersendiri



Ikan Kaloi : Mempunyai peminat yang tersendiri. Ikan kaloi mempunyai banyak jenis iaitu ikan kaloi sungai(yang terdapat dalam sungai lah), iakn kaloi sabah(harganya antara yang mahal dalam kategori ikan kaloi), ikan kaloi biasa, ikan kaloi mata merah dan sebagainya



Ikan ini aku lupa namanya kerana tidak pernah memeliharanya.
Namun ikan ini amat cantik kerana mempunyai lampu di badannya


Ulat??

Setakat ini perkongsian bagi keindahan dan keunikan serta kecantikan ciptaan Allah SWT. Peringatan bagi sesiapa yang berminat untuk memelihara ikan, anda perlulah mempunyai minat dalam bidang ini kerana ikan juga merupakan makhluk bernyawa ciptaan Yang Esa. Jika tiada minat dalam bidang pemeliharaan ikan hiasan, dibimbangi anda akan mengabaikan pemakanan dan penjagaan ikan.




3 comments:

  1. salam be..
    gapo namo kedai kat jale gajoh mati ni?
    tgk byk molek ike pikok..ambo nok cari hok come2..

    ReplyDelete
  2. Salam boleh tahu x kedai ni dekat mne?? Saya perlukan ikan molly balon utk projek penyelidikan akhir saya.

    ReplyDelete