Wednesday, August 10, 2011

Di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum wr. wbt...

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, kaum kerabat Baginda, para sahabat Baginda dan seluruh umat Islam yang berjihad di jalan Allah SWT.

Hari ini umat Islam telah menjejaki hari yang ke-11 di bulan yang penuh barakah iaitu Ramadhan al-mubarak. Macam mana sahabat2 dengan 10 hari yang lepas? Jom kita sama2 muhasabah diri masing-masing. Sepanjang 10 hari berlalu, adakah kita :

1. Puasa
Menahan diri dari lapar dan dahaga serta perkara-perkara yang membatalkan puasa merupakan rukun puasa. Melalui rukun-rukun ini, mari kita sama2 menilai tahap puasa kita. Adakah puasa kita diterima oleh Allah SWT? Semasa kita berpuasa, adakah kita menjaga percakapan, penglihatan dan perbuatan kita dari segala kemaksiatan??Atau kita dapat melalui puasa dengan baik. Jika kita berjaya mengatasi segala dugaan tersebut, Alhamdulillah dan sama-sama kita berharap agar kita dapat teruskan dengan jayanya sehingga akhir Ramadhan nanti...dan sehingga ke akhir..

Sedikit perkongsian yang aku alami semalam (10-08-2011). Semalam aku
punch card jam 5.45 petang kerana aku masuk kerja jam 9.00 pagi. Sewaktu ke tempat parking, aku terhidu bau asap rokok. terus terlintas di fikiranku bahawa ada orang yang tidak puasa. Aku pun mula mencari dari mana datangnya bau asap rokok tersebut. Sah, memang ada beberapa pelajar yang sedang asyik menghisap rokok. Aku terus sergah mereka dan mereka terus berlari menyelamatkan diri konon2nya. Namun azab Allah mereka ingat boleh lepas begitu juga kot. Salah seorang pelajar yang bersama-sama mereka tidak sempat melarikan diri. Aku terus memegang pelajar tersebut. Pelajar tersebut yang panik berkata beliau hanya lepak di tempat tersebut dan tidak menghisap rokok. Aku mendekati pelajar tersebut dan setelah berada dekat dengannya memang tiada bau rokok pada mulutnya. Aku bertanya tentang kawan2nya yang melarikan diri tersebut. Setelah mendapat maklumat nama mereka, dari fakulti mana dan semester berapa, aku melepaskan pelajar tersebut. Aku pun baalik ke rumah dan ketika di rumah aku masih memikirkan tentang kelakuan pelajar2 tersebut yang tidak berpuasa. Terlintas di fikiran aku, bagaimanakah keadaan masyarakat Islam kita ini ketika melalui bulan Ramadhan ini. Yang masih tidak berpuasa masih ramai yang berleluasa, namun apakah peranan kita??

2. Solat lima waktu secara berjemaah
Islam telah menggariskan kepada umat Islam terutamanya kaum adam agar solat lima waktu secara berjemaah. Malah ianya menjadi wajib kepada kaum muslimin yang telah akil baligh. Jadi sepanjang 10 hari berlalunya Ramadhan 1432H ini, dimanakah kita solat lima waktu. Adakah kita berjemaah di masjid, di surau, atau solat secara bersendirian, ataupun tidak cukup solat lima waktu atau juga masih tidak reti untuk mendirikan solat yang wajib ini. Ramai di kalangan kita umat Islam di Malaysia terutamanya hanya mengamalkan adat, bukannya mengikuti ajaran Islam yang sebenar. Contohnya ketika tibanya bulan Ramadhan ini, ramai yang datang untuk solat tarawih berjemaah, namun yang tidak betulnya adalah solat Maghrib dan Isyak hanya dilakukan di rumah secara sendirian. Betulkah iobadat sebegini??

3. Khatam al-Quran
Al-Quran merupakan kalam Allah yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW untuk disampaikan kepada seluruh umat manusia. Kita tahu bahawa al-Quran merupakan kitab agung dan suci, namun mengapa kita perlu mengotorkan kesucian al-Quran, mengapa kita hendak menjatuhkan martabat al-Quran yang dibawa oleh junjungan mulia Nabi Muhammad SAw?? Di sebalik keghairahan dalam mencari pahala yang berganda, kita tidak harus melupakan tujuan diadakan bulan Ramadhan ini. Kita berlumba-lumba untuk menghabiskan(khatam) al-Quran sebanyak mungkin sepanjang bulan Ramadhan, namun adakah bacaan kita betul, adakah kita bertadarus dengan sahabat2 @ dengan kariah2 masjid untuk sama2 membetulkan bacaan al-Quran tersebut. Paling tidak kena, adalah dalam bulan Ramadhan ini, ada yang tidak pernah untuk menyentuh al-Quran.

4. Zakat fitrah
Zakat fitrah merupakan zakat yang wajib ke atas setiap umat Islam. Satu trend yang terjadi dalam masyarakat kita di Malaysia adalah membayar zakat fitrah pada saat2 akhir bulan Ramadhan. Hal ini menyebabkan kaunter2 zakat sepanjang 3hari sebelum Syawal menjelang menjadi padat dan menyebabkan pemungut zakat sama ada di masjid, atau di mana2 sahaja mengalami rasa tidak selesa kerana terlalu letih melayan pembayar2 yang "degil" ini. Apalah susahnya untuk membayar zakat fitrah yang harganya sekitar RM5 hingga RM7.50 sahaja. Aku bukan persoalkan tentang jumlah bayaran, namun sikap sambil lewa masyarat Islam di Malaysia ini. Senang untuk membayar zakat fitrah ini. Lihat sahaja di bazaar Ramadhan umpamanya, telah kaunter mini untuk membayar zakat fitrah. Sudah tentu kita yang pergi ke bazaar Ramadhan tersebut membawa duit kan?? Apalah salahnya jika kita terus membayar zakat di kaunter yang disediakan itu?

5. Sedekah.
Sempena bulan yang mulia ini, bagaimanakah amalan kebaikan dan ibadah kita? Sedekah yang setiap masa terbuka luas adalah sangat mudah untuk melakukannya. Cuma yang payahnya adalah untuk kita memulakannya. Sebagaimana perkara2 kebaikan yang lain, untuk memulakannya memang sukar, namun jika kita telah memulakannya dan yakin dengan ganjaran yang diberikan oleh Allah SWT, kita tidak akan teragak-agak untuk bersedekah. Bukan angka yang menjadi ukuran, namun niat yang ikhlas adalah kunci kepada segala-galanya. 7hb lepas, seorang mudir dari pondok di Kelantan telah datang ke masjid di tempat aku solat tarawih. Tujuan beliau datang adalah untuk memohon sumbangan bagi tujuan pembinaan masjid yang dianggarkan bernilai RM6 juta, di samping sumbangan untuk maahad tahfiz yang beliau kendalikan. Wakaf juga disediakan kepada mereka yang ingin menginfakkan wang ringgit ke atas pembinaan masjid tersebut. Apa yang aku ingin katakan di sini adalah sedekah @ sumbangan seumpama inilah yang kita perlu berikan untuk menampung ibadah yang kita lakukan.

6. Solat sunat tarawih
Tibanya Ramadhan adalah penantian yang amat ditunggu-tunggu oleh umat Islam. Ada yang menunggu ketibaan Ramadhan adalah kerana ingin meningkatkan amalan, menambahkan ketaqwaan, berniaga di bazaar2, bersedekah dan sebagainya. Solat sunat tarawih yang selalu dibahaskan adakah ianya dilakukan 8 rakaat atau 20 rakaat seharusnya tidak menjadi isu. Apa yang penting, kita lakukan ibadah dengan penuh ketaqwaan sambil memohon rahmat dari Allah SWT. Sepanjang bulan Ramandhan ini, sama2lh kita mengimarahkan masjid2 dan surau2 dengan solat tardu dan juga solat sunat tarawih. Begitu juga dengan ibadah solat sunat yang lain. Rasulullah SAW memenuhi waktu malamnya dengan Qiamullail melalui solat sunat seperti tahajjud, hajat, taubat, witir dan sebagainya.

Sekadar ini sahaja sedikit perkongsian daripada aku pada kali ini..

*Peringatan untuk diri sendiri



3 comments:

  1. Syukran..
    Sama beramal...

    "Kerana Allah, bukan adat"

    ReplyDelete
  2. RuMaH TuA : insya Allah sama2 beramal di bulan yang barakah ini (",)

    naji : sama2 ustaz jib..(",)

    ReplyDelete