Thursday, June 2, 2011

Dewan Ulama PAS tonjolkan Sikap Luhur

Oleh : Aziz Muda
KUALA LUMPUR, 2 Jun: Para pemimpin Dewan Ulama PAS ternyata telah menonjolkan sikap luhur apabila sanggup menarik diri dari pertandingan jawatan dalam dewan itu walaupun disahkan layak bertanding.

Sikap seperti itu bagaimanapun tidak berlaku dalam dewan-dewan lain dalam PAS sehingga menjadikan. Dewan Ulama berbeza dengan pertubuhan lain terrmasuk dewan-dewan dalam PAS sendiri.

Pengerusi Jawatankiasa Pemilihan PAS, Datuk Halim Abdul Rahman berkata, sikap yang ditunjukkan oleh para pemimpin Dewan Ulama itu cukup menyenangkan jawatankuasa pemillihan dan merupakan satu catatan sejarah bagi PAS dan umat Islam.

Menurut beliau,keputusan menang tanpa berrtanding bagi kesemua jawatan dalam Dewan Ulama berlaku setelah terdapat calon-calon yang dicalonkan dan layak bertanding bagi sesetengah jawatan dalam dewan itu menarik diri dari pertandingan.

Katanya, dengan itu, kesemua jawatan dalam Dewan Ulama PAS Pusat bagi sessi 2011-2013 menang tanpa bertanding yang meliputi jawatan Pengerusi Tetap, Timbalan Pengerudi Tetap, Ketua, Timbalan Ketua, Naib Ketua, Setiausaha, Penolong Setiausaha, Bendahari, AJK dan pemeriksa kira-kira.

"Saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada para pemimpin Dewan Ulama kerana mengambil sikap luhur tanpa sebarang pertandingan. Ini merupakan sejarah bagi PAS dan umat Islam keseluruhannya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengumumkan secara rasmi satu catatan sejarah kemenangan tanpa bertanding kesemua jawatan dalam Dewan Ulama PAS Pusat bagi sessi 2011-2013 pada Muktamar Dewan Ulama PAS Pusat Ke-50 di Kolej Universditi Islam Zulkifli Muhammad di Taman Melewar, di sini, hari ini.

Pengumuman tersebut dibuat sekitar jam 2.30 petang ini, sebaik sahaja perwakilan Dewan Ulama PAS Melaka menyampaikan ucapannya bagi membahas ucap utama Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Harun Taib yang diwakili oleh Timbalannya, Datuk Ahmad Yaakub.

Selepas pengumuman itu, perbahasan diteruskan oleh Perwakilan Dewan Ulama PAS Selangor, Negeri Sembilan, Kelantan dan Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment