Wednesday, January 8, 2014

Maulidurrasul

Assalamualaikum wr. wbt...

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. , para sahabat Baginda, kaum kerabat Baginda dan umat Islam seluruhnya.


Islam dijulang di mana-mana, tanpa Islam siapalah kita di dunia ini. Sambutan maulidurrasul bakal diadakan. Ini salah satu cara kita umat Islam menunjukkan rasa kecintaan terhadap junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. 

Walaupun terdapat perbahasan tentang tarikh sebenar Baginda dilahirkan, namun tarikh 12 Rabiul Awal merupakan satu tarikh yang diambil oleh kebanyakan umat Islam di dunia untuk memperingati tentang kelahiran Rasulullah S.A.W. 

Indah bicara dan tutur kata, baik budi pekerti dan berbudi bahasa. Merupakan beberapa sifat terpuji yang ada pada Baginda S.A.W. . Betapa banyak kita menyanjungi Baginda, begitu jualah amalan yang perlu kita lakukan.

Ramai juga yang berbahas tentang cara umat Islam dalam memperingati Baginda S.A.W. . Aku bersetuju dengan beberapa pendapat sesetengah daripada mereka. Kita bukan hanya menunjukkan kecintaan kita terhadap Rasulullah S.A.W. hanya dengan bernasyid, berqasidah dan menyebut nama Baginda semata-mata, namun perlu jua dilakukan dengan perkara-perkara yang lain lagi.


Antara cara yang baik dalam memperingati hari kelahiran Nabi Muhammad SAW :

1. Amalan-amalan yang baik, bermanfaat dan berguna bagi masyarakat
2. Berzikir dan meningkatkan ibadah kepada Allah
3. Mengingat sejarah perjuangan Rasulullah SAW
4. Memberi sedekah kepada yang memerlukannya atau fakir miskin
5. Meningkatkan silaturrahim
6. Bersyukur dengan sebenar-benarnya
7. Mengadakan majlis ta'lim yang membahas kebaikan Rasulullah SAW

"Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, Bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya". (QS. Al-Ahzab:56.)

 Sesungguhnya hakikat perayaan sambutan maulidurrasul adalah merupakan salah satu rasa syukur dan memperingati Baginda S.A.W. .

No comments:

Post a Comment