Monday, November 21, 2011

Maaf...

Assalamualaikum wr. wbt..

Selamat bercuti buat sahabat2 yang sedang bercuti daripada tugas sebagai pendidik. Selamat bercuti juga diucapkan buat sahabat2 yang masih bergelar pelajar. Segelintir sahabat masih menghubungi aku tika mana diri ini tertinggal jauh dari sahabat2 seperjuangan yang sama2 belajar suatu ketika dulu..cewah, cam sudah lame lah pulak suatu ketika dulu..he3

Sahabat2 yang cutinya digunakan untuk memasuki maktab pun ade (merujuk kepada sahabat2 yang sedang mengikuti J-QAF). Jemputan walimah juga semakin banyak diterima baik dalam inbox telefon bimbit, ataupun surat2 jemputan yang sampai ke rumah di kampung halaman. Semoga berbahagia sahabat2 yang sedang dan akan melangsungkan walimah (",)

Pemimpin, tidak kiralah seseorang pemimpin itu merupakan pemimpin di dalam rumah, sekolah, pejabat kecil, pejabat besar, ketenteraan, dan sebagainya, namun sikap dan sifat mereka perlulah dijaga kerana ianya akan diteladani oleh orang2 bawahannya.

Pemimpin sering dikaitkan dengan "role model", jadi bagaimana untuk menunjukkan sikap yang baik jika perkara remeh tidak diambil berat. Pernah terjadi kepada seorang sahabatku yang bekerja di pejabat. Beliau mengeluh kerana ketua di tempat beliau bekerja disebutkan 'ego'. Apa sebab dikatakan begitu? Sebabnya adalah pada satu pagi ketuanya memanggil beliau untuk mewakili ketuanya dalam satu mesyuarat. Sahabat aku menerima arahan dari ketua untuk mewakili beliau. Tepat jam yang dijanjikan, sahabat aku berjalan pergi ke bilik mesyuarat. Beliau menunggu dan terus menunggu sehinggalah 20minit berlalu. Namun tiada seorang pun yang datang. Sahabatku kembali ke pejabat dan bertanya kepada ketuanya, betulkah ada mesyuarat seperti yang dinyatakan. Ketika itu barulah ketua tersebut pergi melihat jadual dan ternyata waktunya adalah salah. Mesyuarat yang sepatutnya petang dikatakan pagi. Namun yang menyakitkan hati adalah ketuanya dengan selamba memberitahu salah maklum dan terus beredar masuk ke biliknya tanpa memohon maaf.

Jadi aku terfikir, adakah KEBANYAKAN pemimpin bersikap ego dengan orang2 bawahan mereka? Adakah dengan memohon maaf kredibiliti mereka sebagai ketua akan jatuh? Tidak terfikirkah mereka bahawa mereka hidup di bumi yang sama, dosa pahala tidak mengira pangkat dan darjat, kaya miskin juga bukan hanya pada harta semata-mata..

*Peringatan buat diri sendiri

No comments:

Post a Comment