Monday, October 15, 2012

Bersama Penulis



Assalamualaikum wr. wbt...

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat Baginda yang memperjuang dan menyebarkan syariat Islam. Sedikit perkongsian pada kali ini.

Kali ini aku ingin berkongsi tentang seorang penulis. Haji Ahmad Sidqi Danial mungkin asing bagi kita. Beliau merupakan seorang yang berperwatakan sederhana. Setelah berkenalan dengan beliau selama tujuh bulan, barulah aku berpeluang untuk bergambar dengan beliau. Alhamdulillah.

Slot "Bersama Penulis" yang diadakan oleh beliau pada hujung bulan September yang lalu, membangkitkan rasa teruja aku terhadap bidang penulisan walaupun aku tidak mahir dalam bidang ini. 

Berkelulusan daripada Universiti al-Azhar, beliau yang merupakan anak kelahiran Perak kini sedang menjalankan kerja dakwahnya di Sandakan, Sabah sebagai Guru Pendidikan Islam, penceramah dan penulis. Lapan tahun berada di sini, beliau dikenali dengan sikapnya yang ramah dengan masyarakat setempat dan berdakwah melalui penulisan. 

Setakat ini, buku-buku yang telah dicetak dan dikeluarkan adalah dua buah iaitu buku pertama Geng Mengaji dan buku keduanya pula adalah Rahsia Dua Surah Penyeri Subuh Jumaat. Insya Allah pada Januari 2013 buku ketiga beliau akan dikeluarkan oleh Galeri Ilmu. Buku ketiga Diq Danial yang bakal dikelurkan adalah berkaitan faraid. Menurut beliau, sasaran buku faraid adalah satu rumah satu buku faraid dan perlaksanaan tersebut dijangka mengambil masa selama empat hingga lima tahun.

 Diq Danial bersama pelajar-pelajar Sk Sibugal Besar ketika program 
Mahrajan J-qaf peringkat Sandakan


 Berkongsi pengalaman dan ilmu dengan orang yang datang..

 Penulis yang hebat...banyak yang aku belajar daripada beliau...masih menuntut dengannya..hehe

 Buku pertama..Januari 2012

Buku kedua....April 2012

Alhamdulillah, dapat jua bergambar dengan penulis...gembira...



No comments:

Post a Comment