Wednesday, January 4, 2012

Bermulanya Persekolahan

Assalamualaikum wr. wbt... Apa khabar sahabat seperjuangan? Tahun baru masihi telah menjelang tiba. Maka bermulalah alam persekolahan yang begitu bermakna buat adik-adik kecil terutamanya yang berumur lima dan enam tahun.

Di hadapan rumah sewaku, terdapatnya tadika yang menempatkan anak-anak kecil ini. Tadika Islam al-Humairah namanya. Pengusahanya adalah suami isteri yang gigih melayan karenah ibu bapa dan para pelajar tadika itu sendiri. Seronok tinggal berhadapan dengan tadika ini. Awal-awal pagi aku mendapat ilmu secara percuma. Setiap hari persekolah ilmu akan kudapati daripada adik-adik di tadika dan para pengajarnya.

(Gambar para pelajar Pasti di Kelantan - 2012)

Biasanya kita yang dewasa akan mengajar kanak-kanak, tapi sebaliknya yang berlaku di kejiranan tempat tinggalku..khususnya buat diriku sendiri. Seawal pagi, mereka mulakan hari di kelas dengan riuh tawa dan tangis. Seronok yang teramat sangat kerana melalui suara yang meriah merekalah aku bersemangat untuk pergi kerja. Jika jadual kerja aku masuk jam 9.00 pagi, hari itu lagilah seronok kerana lebih banyak manfaat yang aku dapat. Bermula dengan nasyid, asmaul husna, bacaan-bacaan doa, surah-surah lazim dan sebagainya. Itu juga ilmu yang bermanfaat.

Kebanyakan kita (mungkin aku seorang kot) yang sudah dewasa ini, selalu mengabaikan perkara-perkara dan ibadat yang dipandang ringan dan mudah seperti yang dinyatakan itu. Jika kita muhasabah diri, adakan kita selalu membaca doa ketika bangun tidur, masuk tandas, keluar tandas, cuci tangan, keluar rumah, naik kenderaan dan sebagainya. Doa-doa ini dianggap mudah dan senang, namun kita selalu mengabaikannya. Berterima kasihlah aku dengan pelajar-pelajar tadika dan para pengajarnya yang sentiasa mengingatkan aku dengan amalan doa-doa harian. Terima kasih buat warga Tadika Islam al-Humairah (",)


Pengalaman mengajar kanak-kanak tadika masih terpahat di ruangan hatiku. Anak-anak kecil ini yang umurnya lima dan enam tahun begitu tekun untuk belajar dan bermain. Fitrah kanak-kanak seusia ini adalah "belajar sambil bermain". Jadi, buat sahabat-sahabat yang mempunyai adik ataupun anak kecil janganlah menghalang mereka daripada bermain kerana ianya merupakan salah satu kaedah dalam pembelajaran kanak-kanak. Namun perlu diingatkan bahawa belajar sambil bermain hanya sesuai untuk kanak-kanak tadika sahaja dan tidak boleh dipraktikkan dalam pengajaran terhadap pelajar sekolah rendah.



Syila Farhana, Erin, Rakin, Nabil, Aisyah, Eddy, Nisa, Aiman, Firdaus, dan lain-lain pelajar merupakan pelajar yang aku ajar di tadika dua tahun lepas. Walaupun sekejap, tapi kenangan bersama mereka amatlah aku hargai. Inilah antara gambar-gambar mereka pada tahun 2010 (",)

Adam

Aiman

Aisyah

Alif

Syila Farhana

Eddy

Erin

Firdaus

Irfan

Jasmin

Kimi

Nabil

Nisa

Raqin

Sabrina

Sofea





No comments:

Post a Comment